Kefir och hemlagad mjukost

 

DSC_0008Något jag inte ännu har skrivit om här, är Kefiren jag silar varje kväll och dricker upp följande dag.

En dag i november fick jag kefir gryn av en nära vän och sen dess har jag matat grynen med mjölk varje kväll. Glasburken med gryn och mjölk får stå i rumstemperatur för att sen ca 24 timmar senare silas av.

Grynen matar jag igen med mjölk och kefiren förvaras i kyl tills nästa dag då jag dricker upp den.

Såhär ser det ut i burken när det har börjat bildas kefir.

DSC_0013

Kefir är en fermenterad dryck som innehåller massvis med goda bakterier som vår kropp och tarm behöver, som vi helt enkelt mår bra av.

Igår lade jag den färdig silade kefiren i dubbla kaffefilter i en sil och under hade jag en behållare i porslin och ställde allt i kylskåp under natten.

I morse hade vasslan runnit ut i behållaren och kvar i kaffefiltret fanns god mjukost.

Kan lova er att dagens frukost blev något av det bättre 🙂

DSC_0283

Supergott på nyrostat, hembakt bröd. Passar bra att smaksätta mjukosten med ex. finklippta örter.

Såå mycket bättre än mjukostar som man kan köpa på butik.

Vasslan som hade runnit ur kefiren lag jag i en glasburk tillsammans med 100 % ekologisk juice, lag på locket och ska låta den stå i rumstemperatur i några dagar.

DSC_0285

De goda bakterierna kommer att äta upp sockret i juicen och det ska bildas kolsyra. Hälsosam limsa.

Återkommer med resultat om några dagar.

 

 

2 thoughts on “Kefir och hemlagad mjukost

Kommentera

