Dålig kundbetjäning!

Urusel service på Jysk idag. 

Slutar aldrig förvånas, hur kan de det vara så svårt att ge tvåspråkig kundbetjäning?!!

Jag som arbetstagare måste ju prata det språk som kunden pratar, oavsett om det är svenska som förövigt är mitt modersmål, finska eller engelska. 

Att man som försäljare står och ignorerar mej som kund då jag talar till denne, bara för att h*n inte kan prata svenska var verkligen L Å G T! 

Kom alltså till kassan vid Jysk idag, skulle betala det jag köpt och passade på att fråga efter en madrass, varpå försäljaren såg ut som ett frågetecken och sa ”talar du finska?” ”English?” 

Jag svarade vänligt nej, jag talar svenska. 

Sen sa hon att vi är bara två försäljare här, en svenskspråkig och en finsk, men att den svenska försäljaren är på kaffe och jag kan vänta 15 minuter.. På finska alltså.

Flikade in att servicen inte är den bästa, att h*n borde ju kunna prata med sina kunder etc. 

Och fast jag fortsatte att fråga om madrassen så ignorerade hon mej helt, sa slutsumman och ”kiitos hei”.  

Vilken försäljare gör så åt sin kund? Gör h*n så åt alla kunder, även fast dom pratar finska?

Kvinnan bakom mej i kön kom efter mej till grannbutiken och sa att hon tyckte det var ledsamt att försäljaren gjorde sådär och vägrade tala svenska. 

Hon berättade om hennes flicka som inte får jobb i samma stad för att hon bara kan svenska. 

Hur i hela friden skall det vara så förbannat orättvist?? 

Varför får en som bara kan finska jobb hur lätt som helst? Medans vi svenskspråkiga ska kämpa oss fram överallt? 

Tycker de flesta försäljare i Vasa har varit bra på både språken hittills och faktiskt försökt. 

Men vissa firmor verkar inte bry sig om alla sina kunder. 

Skulle inte min äldste son ha varit med mej idag och det inte skulle ha varit hans matta vi skulle köpa så skulle butiken ha fått ha sitt köp. 

Men det kan jag lova, jag sätter aldrig min fot på Jysk mera! 

Annonser

4 thoughts on “Dålig kundbetjäning!

  1. Henrietta

    Helt sjukt! Jag som själv jobbar med kundbetjäning blir så arg när jag träffar på sånt här! Blir också extra arg när mina arbetskollegor ibland gör likadant och att också på vår arbetsplats så är det ett måste att kunna finska för att bli anställd! Jag tycker verkligen det borde vara jämlikt så att man ska kunna behärska båda språken och inte så att det bara är finska som man måste kunna klara av för att få ett jobb!

    Svara
  2. PJ:s byffé – från by till fe

    Jysk är ett utländsk företag och de har mestadels sitt finländska säte i södra Finland med ofta finskspråkig miljö där ledningen inte är medveten om finlandssvenskarna eller så bryr de sig inte. Samma är det, eller har varit, med flera företag från Sverige som etablerat sig i Finland. De anställer en finskspråkig VD, ledare, med i övrigt goda rekommendationer men glömmer att kolla vad hen vet om tvåspråkigheten i Finland. Det avspeglar sig i deras personalpolitik, reklam och hemsidor. Tyvärr! – Ett lokalt företag i Vasa har troligtvis en annan policy.

    Tyvärr är också kännedom om oss finlandssvenskar på sina håll i Norden mycket dålig. Något vi få kämpa med hela tiden i form av förvånade miner och dumma frågor.

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s