Gravid?

Oj, så längesen jag har hunnit skriv nåt. Hunnit är faktiskt rätta ordet, alltför mycket på gång och inte mått så bra den senaste tiden.

Och nej, jag är inte gravid trots att jag inte har mått så bra. Det verkar ju vara det ända man kan må dåligt av.

Frågar inte folk av mej för att dom tycker jag ser tjockare ut så är det för att jag mår dåligt.

Hallåå, man kan må dåligt på andra sätt också! (å nej Maria, jag är inte arg på dej och detta inlägg är inte riktat till dej 🙂 )

Det verkar vara en helt okej fråga, enligt vissa, att fråga i tid och otid. Ingen skillnad om hon som får frågan blir ledsen, varje gång.

Jag kan ärligt säga att jag har tappat räkningen på hur många gånger jag har fått frågan.

Förut var det väl för att jag inte hade fått bort ”mammamagen”..

Fast jag förstår ändå inte vem som täcks fråga, bara för att man tycker att hon där har nog lite mage, hon väntar säkert baby.

Värsta gången var nog när en kvinna här i byn kom fram till mej i butikskassan och bokstavligen klappade mej på magen och sa ”jasså, ni ska få en till” och fast jag svarade nej 2 ggr så sa hon emot ”jamen, visst ska ni det”.

Vad tycker ni? Är det ok att fråga? Och ni som har fått frågan, hur känner ni er och vad svarar ni till personen i fråga? Måste man vara okej med att få frågan när man är kvinna mellan sisådär 20-40?

4 thoughts on “Gravid?

  1. ynasman

    Nej, det är inte ok… men avsikten behöver inte vara negativ. Det kan ju vara så att man själv älskar bebisar och tycker att en graviditet per definition är en glad nyhet. Själv har jag inte (hoppas jag) frågat om någon är gravid på det där viset, men däremot har jag diskuterat med en person som om hon vore gravid (vilket hon inte var) och det kändes dumt. Vi stod och pratade en lång stund om hur roligt det är att få barn. (vilket vi förstås tycker att det är, jag har också fyra) Jag bad om ursäkt och förklarade saken nästa gång vi sågs. Det var så att hennes utvecklingsstörda syster hade sagt att systern, som redan har fyra barn, ska få ”smått”, som de uttrycker det i den familjen. – Vad roligt, var min spontana tanke, och det blev inte av att jag ifrågasatte saken. Fyrabarnsmamman är rund av sin natur, så det brukar inte synas nämnvärt då hon är gravid…

    Svara
  2. Jessica

    Det är verkligen inte okej att hålla på och fråga och kommentera sånt :/ Folk verkar inte förstå att det kan vara känsligt eller att man tar illa upp! Vi har nu börjat få frågan om det inte börjar vara dags för andra barnet snart, fast de vet att jag inte hade lätt för att bli gravid med Alexandra! 😦

    Svara

Kommentera

