Favorit pajen

IMG_2212.JPG
Denna skinkpaj är min favoritpaj å idag tänkte jag dela med mej av receptet, den är naturligtvis gluten- å äggfri.
Vissa ingredienser kommer i ca eftersom jag ofta lägger till mjöl så det känns bra, likaså med gräddtiden.
Ser med ögat å känner på mej när nåt är färdigt 😉

pajdeg
130 g kylskåpskallt margarin i bitar
3-4 dl mjöl (jag brukar använda rismjöl å Lailas gula mjölmix, ibland åxå havremjöl)
1 tsk bakpulver
1 tsk salt
1 dl kvarq, créme fraiche, filmjölk, gräddfil.. Vilkendera, bara det som finns i kylskåpet
2 msk kallt vatten

Nyp ihop alla ingredienser å tryck ut det i en smord form.
Fyll med valfri fyllning (min skinkpaj består av strimlad skinka å ibland även lök å champinjoner).
Toppa med en blandning av 2-3 dl creme fraiche å 2 dl riven ost.
Sen några skivade tomater ovanpå det å krydda med timjan.
In i ugnen i ca 25-40 min. (Nästa gång ska jag ta tid så jag vet hur länge jag har in pajen).

Kommentera

